سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  شیمی علم زندگی
یاد، کلید اُنس گرفتن است . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدهای وبلاگ
25427
بازدیدهای امروز وبلاگ
1
بازدیدهای دیروز وبلاگ
2
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
شیمی علم زندگی
محمد رضا عامری اردستانی
سلام.من محمدرضا عامری اردستانی هستم ودر رشته ریاضی در دبیرستان تحصیل می کنم، به شیمی علاقه دارم وامیدوارم که این وبلاگ به درد شما هم بخورد.
لوگوی وبلاگ
شیمی علم زندگی
بایگانی
دی 1387
اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   محمد رضا عامری اردستانی  

الماس چیست ؟ یکشنبه 87 دی 29  ساعت 10:10 عصر

الماس همان کربن معمولی است که در فشردن ترین حالت ممکن قرار می گیرد . کربن ، یکی از معمولی ترین عناصر جهان است و در تمام کیهان می توان ردی از آن پیدا کرد . کربن همچنین یکی از 4 عنصر اصلی برای پیدایش و ادامه حیات است . 18 در صد بدن ، از کربن تشکیل شده است، هوایی هم که از آن تنفس می کنیم ، حاوی دی اکسید کربن است و بیشتر مواد غذایی ، ترکیبات کربن دارند . در حالت خالص ، کربن معمولا در سه شکل یافت می شود : الماس -گرافیک -فولریت -الماس یک بلور شفاف و بسیار و بسیار سخت است . گرافیک ماده ی معدنی که از کربن خالص تهیه می شود و بسیار نرم و سیاه رنگ است . ساختار مولکولی ان به فشرد گی الماس نیست . و به همین دلیل از الماس ضعیف تر است . فولریت جدید ترین شکل مولکول کربن است که 13 سالاز شناخته شدنش نمی گذرد. این ماده معدنی دقیقا از 60 اتم کربن تشکیل شده است که یک کره کامل را شکل می دهد.الماس فرم بلوری کربن باچگالی ( g/cm3 3/520) ? یک از سخت ترین ودیر گدازترین مواد شناخته شده است   تمامی پیوندهای  ( C-C )  کوالانسی  و طول آن ها برابر54/1    0A   بوده وبرابر پیوند های مشاهده شده درهیدروکربن های سیر شده است. در الماس هر اتم کربن با اوربیتال های هیبریدی  sp3 به چهار اتم کربن دیگر باآرایش چهاروجهی  پیوند یافته است.این آرایش یک شبکه مکعبی مراکز وجوه پرراتشکیل می دهد.چون هراتم کربن باتمام اتم های اطراف خود پیوند دارد بلور الماس ? به عنوان مولکول واحد تلقی می

شود. علاوه براین تمام الکترون های والانس هر اتم کربن دراوربیتال های پیوندی جفت شده اند وتراز والانس هراتم کربن بیش از هشت الکترون نمی تواند داشته باشد. به همین دلیل الماس فوق العاده سخت دیر ذوب پایدار بوده و رسانای الکتریسته نمی باشد واین بازتابی از ساختمان سه بعدی آن است.الماس ماده ای بیرنگ شفاف وشکننده است.رسانا یی گرمایی

الماس از هر ماده دیگری بیشتراست .ودرحدود 5 برابر رسانایی گرمایی مس است. ضریب شکست الماس بالاست واگر به طرز خاصی تراش داده شود بازتاب نور را به رنگ های  مختلف نشان می دهد.

 

  نگین تاج ملکه انگلیس و مغز مداد کودک هندی  هر دو از یک جنسند ، کربن . ولی یکی بیش از یک میلیارد سال در حال آماده شدن بود و دیگری هیچ !

 

الماس ها در حدود 160 کیلو متری زیر پوسته زمین ،درون سنگهای مذاب جبه تشکیل می شود در این بخش از زمین ،فشار و حرارت به قدری است که فرآیند تبد یل کردن به الماس می تواند صورت پذیرد . حداقل شرایط این فرآیند ،دمای 400 درجه سانتی گراد و فشار 30 هزار اتمسفر (هر اتمسفر ،فشار هوا در سطح دریاست ) است . اندکی پایین تر از این شرایط ،گرافیک تولید می شود . شرایط تولید الماس در عمق 150 کیلو متری زمین ،مهیاست ،جایی که فشار به 50 هزار اتمسفر و دما به 1200 درجه سانتی گراد میرسد . فوران های قوی گدازه ای ،این الماس ها را به سطح زمین آورده و انها مجرا های کیمبر لیت را تشکیل داده

اند ( کیمبرلیت نام مکانی در آفریقای جنوبی است که این مجراها برای نخستین بار در آن کشف شد . ) بسیاری از این فورانهادر فاصله یک میلیارد تا 20 میلیون سال پیش صورت گرفت . این جریان های گدازه ای که به مراتب از فوران های آتش فشانی امروزی شدید تر بودند و از اعماق بیشتری سر چشمه گرفتند ، درون این مجرا های کیمبر لیت سرد شدند و

رگه های مخروطی شکل صخره ای کیمبرلیت را تشکیل داده اند که الماس ها را نیز در بر داشت .کیمبرلیت صخره آبی رنگی است که معدنچین ، الماس آن را جستجو می کنند سطح این مجراهای کیمبرلیت از 2تا146 هکتار متغیر است .

در بستر رودخانه ها نیز می توان الماس پیدا کرد این مناطق را نواحی الماس آبرفتی می نامند . در واقع منشا این الماس ها نیز همان مجرای کیمبرلیت بوده است ، ولی مجموعه ای از فعالیت های جغرافیایی موجب شد آنها از مکان خود حرکت کنند و به سطح زمین برسند . امروزه در کشورهای استرالیا ، برونئی ،برزیل ، روسیه و برخی کشور های آفریقایی مانند آفریقای جنوبی و کنگو معادن الماس مشغول به کار است .الماسی که از معدن به دست می آید ، سطحی ناهموار و خشن دارد و برای تبدیل شدن به یک یا چند قطعه جواهر با ارزش باید بریده شده و صیقل داده شود .

 

تاریخچه ی الماس

 

قدیمی ترین معادن الماس در هند کشف شده اند و قدمت آنها به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح می رسد. این معدنها از نوع رود خانه ای بودند و الماسهایی با کیفیت مرغوب داشتند از آن زمان الماس را قدرت جاودانگی می دانستندو ارزش خاصی برای آن قائل بودند به خاطر همین سرگذشت بسیاری از الماسهای قدیمی و منحصر به فرد کشف شده پر از جنگ و خیانت و خونریزی است تعدادی از الماسهای دنیا از معادن هند کشف شده است.بعد از هند جویندگان طلا در برزیل هنگام شستن سنگ ریزه های رود خانه الماس را کشف کردند.و سپس ذخایر بسیار غنی الماس در آفریقای جنوبی کشف شد.

 

 

الماس های مشهور دنیا

کالینان : بزرگترین الماسی که تاکنون یافت شده است . این الماس 3106 قیراطی در سال 1905 در ترانسوال آفریقای جنوبی یافت شد . سال  1907 این الماس به پادشاه انگلستان ، ادوارد هفتم اهدا شد و بعدها به 9 سنگ بزرگ و تعدادی سنگ کوچک تقسیم شد. مهمترین آنها ، الماس 530/2 قیراطی ستاره آفریقا است که در عصای شاهی کار گذاشته شده و در برج لندن به نمایش گذاشته شده است.سلطان بزرگ : به نظر می رسد سومین الماس بزرگ غیر بریده شده ای است که تاکنون یافت شده است . این الماس در سال 1650 کشف و وزن سنگش 787/50 قیراط بود ، سازنده تاج محل نامیده شد . متاسفانه این الماس به شکل عجیبی مفقود شده است واز امکان امروزی آن اطلاعی در دست نیست .امید آبی : مشهور ترین الماس آمریکا است . این جواهر 45/52 قیراطی ، تاریخچه ای 400 ساله دارد . در آن زمان قطعه سنگ 112/1875 قیراطی بود و در سال 1668، به وسیله شاه لوئیس چهاردهم در فرانسه خریداری شد . به نظر می رسد این جواهر نایاب در معدن کلار هند یافت شده باشد

سختی الماس

الماس سخت ترین ماده طبیعی است .البته دانشمندان توانسته اند الماسهای مصنوعی بسازند که به مراتب از خویشاوندان طبیعی خود سخت ترند . در الماس ، اتمهای کربن در یک ساختار مشبک قرار دارند ، به این شکل که هر اتم الکترونیکی خود را با چهار اتم دیگر به اشتراک می گذارد و یک واحد چهار وجهی را تشکیل می دهد . این مجموعه چهار وجهی که از 5 مولکول تشکیل شده است یک مولکول فوق العاده قوی را تشکیل می دهد ، اما هر 5 اتم مجاور می توانند چنین شبکه ای را تشکیل دهند . به همین دلیل تا بدین حد مستحکم است . اما در گرافیک ، اتمهای کربن در یک حلقه به یکدیگر متصل می شوند ، یعنی هز اتم فقط به یک اتم دیگر متصل است و به همین دلیل اینقدر نرم است . زغال و مغز مداد ، نمونه های بارز گرافیک هستند .

تراش الماس

  4 تکنیک برای تراش الماس وجود دارد

     1)شکافتن

        برای جدا کردن ناخالصی ها و ناهماهنگی های موجود در الماس ، سنگ الماس زبر روی یک سطح صاف و مناسب بتونی قرار می گیرد.سپس  با استفاده از لیزر یا یک الماس دیگر ، یک شیار تیز درون الماس ایجاد می شود. این شیار روی ضعیف ترین صفحات مولکولی بلور ، یعنی جهتهایی که پیوند میان اتمها ضعیف تر است ایجاد می شود. سپس یک تیغه تیز فولادی در شیار قرار داده می شود و با یک ضربه سریع و محکم الماس را به دو بخش تقسیم می کنند.

     2)اره کردن

         در راستای یک صفحه ترک یا بریدگی با استفاده از یک تیغه فسفر - برنز که با سرعت 15 هزار دور در دقیقه می چرخد عملیات اره کردن صورت می گیرد. از لیزر در این عملیات استفاده می شود.

 

     3)خشک کردن

         الماس روی یک دستگاه تراش بسته می شود و الماس دیگری روی آن حرکت می کند تا نمای کلی و زبر کمربند الماس را ایجاد کند. یعنی حاشیه بیرونی الماس در بیشترین قطر آن

     4) صیقل دادن

         در این مرحله الماس شکل نهایی خود را می گیرد. الماس را به بازویی که بر فراز چرخ گردان قرار می دهند این چرخ با پودر الماس پوشیده شده است و هنگامی که الماس بر سطح آن فشار داده می شود سطوح زبر آن را نرم کرده ، رفته رفته ، آن را صیقلی می کند.

 



  • کلمات کلیدی :
  •   نظرات شما  ( )


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    الماس چیست ؟
    ادامه :الماس چیست ؟
    تفاوت های شگفت انگیز گرافیت و الماس
    اکستازی
    دانشمندان موفق به ساخت مادهای سخت تر از الماس شدهاند .
    [عناوین آرشیوشده]


     

    Powered by : پارسی بلاگ
    Template Designed By : MehDJ