سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  شیمی علم زندگی
در تنگنا و سختی، دوستیِ درست، آشکارمی شود . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدهای وبلاگ
25423
بازدیدهای امروز وبلاگ
0
بازدیدهای دیروز وبلاگ
2
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
شیمی علم زندگی
محمد رضا عامری اردستانی
سلام.من محمدرضا عامری اردستانی هستم ودر رشته ریاضی در دبیرستان تحصیل می کنم، به شیمی علاقه دارم وامیدوارم که این وبلاگ به درد شما هم بخورد.
لوگوی وبلاگ
شیمی علم زندگی
بایگانی
دی 1387
اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   محمد رضا عامری اردستانی  

ادامه :الماس چیست ؟ یکشنبه 87 دی 29  ساعت 10:7 عصر

  معیار های برتری الماس:

زیبایی یک الماس بر اساس معیار های مختلفی صورت می گیرد . الماس ها معیوبمعمولاً در مصارف صنعتی مانند دریل ها و یا در تراش و برش الماسهای خام مورد استفاده قرار می گیرد.

  4 معیار مهم زیبایی الماس

1.      برش: که به چگونگی برش آن بر می گردد و بر های مختلفی که در اثر برش حاصل می شود.

2.    صافی:به ترکها و ناخالصی ها ی آن بر می گردد.

3.    قیراط : واحد وزن الماس است و در حدود 200 گرم می باشد.

4.    رنگ : مقیاس رنگ از سفید یخی  شروع می شود و به زرد روشن ( الماس گران قیمت)ختم می شود

دیگر معیارهای ارزیابی : شفافیت ، درخشندگی (تلالو)و پراکندگی نور ، الماسی که صد در صد کربن داشته باشد، کاملا شفاف خواهد بود اما معمولاً الماسها عناصر دیگری نیز دارند که بر رنگ آنها اثر می گذارد.از این گذشته الماسهای آبی،قرمز، سیاه ، صورتی،بنفش و سبز تیر

 

 چرا الماس تا بدین حد درخشان است؟

الماس فشرده ترین ماده شفاف جهان است که تاکنون شناخته شده است .ضریب شکست آن 12/2 است .یعنی سرعت نور در آن کمتر از نصف سرعت معمولی خود میشود .اما همین فشردگی است که موجب می شود الماس درخشنده ترین جسم شفاف باشد و برق بزند چطور؟وقتی یک پرتو نور به سطح الماس برخورد می کند ،وارد آن می شود ،اما مسیر آن بسیار منحرف می شود و به خط عمود بر سطح ورودی نزدیک می شود ،حتی اگر پرتو موازی سطح باشد ،باز هم وارد می شود و داخل الماس  به حرکت خود ادامه می دهد.از سوی دیگر،  اگر نور  بخواهد  از یک  محیط  غلیظ  وارد  محیط  رقیق  بشود ، باز شده ،و به شدت  از مسیر خود منحرف می شود، البته آزمایش این پدیده بسیار سخت است

 ،اما اگر بتوانید توپی را از داخل استخر به بیرون شوت کنید ،به سادگی مشاهده می کنید که چقدر تغییر مسیر می دهد.

موشکهایی هم که از زیر دریاییها شلیک می شود ،اگر کاملا عمود بر سطح شلیک نشود ،با همین مشکل مواجه می شود.این موضوع منجر به پدید آمدن زاویه ای به نام زاویه حد می شود .اگر زاویه پرتو خارج شده با خط عمود بر سطح کمتر از این باشد نور خارج می شود و اگر بیشتر باشد نور منعکس می شود اگر هم با همین زاویه بتابد نور موازی سطح خارج می شود.

حال ببینیم بر سر پرتو وارد شده به داخل الماس چه می آید ؟

ن سطح الماس با یکدیگر زاویه های بزرگی می سازند بنابراین وقتی پرتو یی از یکی از آنها وارد می شود چند بار باز تاب می شود زیرا زاویه اش با آن سطوح بیش از زاویه حد است هر چه الماس بیشتر تراش خورده باشد و صفحات بیشتری داشته باشد تعداد این باز تابها بیشتر خواهد بود.از سوی دیگر پرتو های نور در مسیر خود به گوشه های تلاقی چند صفحه نیز می رسند در این نقاط بخشی از نور عبور می کند و بخشی دیگر بازتاب می شود.به همین دلیل الماس در چند نقطه مختلف برق می زند به عبارت دیگر هر چه الماس بیشتر برش خورده باشد و شکل هندسی پیچیده تری داشته باشد درخشش آن بیشتر خواهد بود. 

به نظر شما آیا الماس در تاریکی نیز برق می زند ؟

پاسخ خیر زیرا در تاریکی نوری نیست که وارد الماس شود و این انعکاس ها را ایجاد نماید.

چرا الماس می درخشد ؟

 

تصور کنید که الماس تا این حد کمیاب و گران نبود وهمه توانایی خریدن آن را داشتند. آیا در این صورت، الماس باز هم با ارزش بود؟

 دو دلیل وجود دارد برای آنکه مردم هنوز هم تمایل به خریدن الماس داشته باشند. اول آنکه الماس سخت ترین ماده ای است که بشر تاکنون شناخته، ودر نتیجه، در صنعت مورد استفاده های فراوان دارد، دوم آنکه الماس هنوز هم زیبا است و مردم از نگاه کردن به آن لذت می برند،الماس نتیجه فرایندی است که در طبیعت رخ داده است .میلیون ها سال پیش زمین به تدریج سرد شد.در آن زمان  در زیر پوسته زمین توده هایی از سنگ های مایع داغ وجود داشتند. این توده ها حرارت و فشار فوق العاده ای را تحمل می کردند.در نتیجه ،مولکول های کربن به شکل بلورهای شفاف و متراکمی در کنارهم قرار گرفتند .یک الماس ،در حقیقت ،یک (بلور کربن) خالص است . هنگامی که الماس را در حالت طبیعی می یابند ، شکل ظاهری آن

،تقریبا تیره است . امروزه بشر با قدرت ابتکارو خلاقیت خویش می تواند این جسم تیره را تبدیل به جواهر پر تلا لویی سازد که چشم ها را خیره کند و ما همه آن را می شناسیم .بیشتر الماس ها را از وسط اره می کنند وهر نیمه را شکل می دهند وآن را تبدیل به الماسی می کنند که برلیان نامیده میشود . سپس تراش ها یا شیار های ریزی بر روی الماس ایجاد می کنند .این تراشها و شیارها باعث می شود که الماس بدرخشد. دلیل درخشیدن این است که الماس دارای قدرت انکسار و انعکاس نور بالایی است، یعنی هنگامی که نور به داخل الماس وارد می شود، بیش از هرماده دیگری آن را خم می کند. نور به جای آنکه از الماس عبور کند، خم می شود بطوری که می شکند و دوباره به سنگ باز می گردد. بنابر این وقتی که به الماس می نگریم، مقادیر بسار زیادی نور به چشمان ما باز می گردد و زیباتر به نظر می رسد. الماس همچنان می تواند نور را به رنگهای متفاوتی بشکند یا منکسر سازد. این موضوع باعث می شود که الماس به صورت آتش جلوه کند. آیا می دانستید که تا قبل از سال 1430

از الماس به عنوان یک جواهر شخصی استفاده نمی شد و پس از آن، یک زن فرانسوی به نام  آگنس سورل استفاده از آن را  از آن پس این رسم در همه جا مرسوم کرد؟



  • کلمات کلیدی :
  •   نظرات شما  ( )


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    الماس چیست ؟
    ادامه :الماس چیست ؟
    تفاوت های شگفت انگیز گرافیت و الماس
    اکستازی
    دانشمندان موفق به ساخت مادهای سخت تر از الماس شدهاند .
    [عناوین آرشیوشده]


     

    Powered by : پارسی بلاگ
    Template Designed By : MehDJ